#32.2

Pedofili. Det ar ett ord som ALLA reagerar pa. Alla har garanterat nagot att saga om det. Om fragan, "Vad tror du ar det basta sattet att hantera domda pedofiler pa?" dyker upp, blir ofta dom spontana svaren i stil med;

Ge pedofilerna friheten att välja mellan hängsnara eller giftspruta (Magnus Paulsson)

Häng ut dom med bild o allt eller sätt dom ihop med pedo hatare (Leif Bergström)

Dödsstraff är för lindrigt! TOTYR! (Maria-Therese Malm Bogg)

jag tycker att man ska skära kuken av dom med en slö kniv och sen stå och skratta när dom förblöder!!! (Katarina Paulsson)


(Alla kommentarer ar skrivna av anvadare pa Facebook-gruppen Dodsstraff till pedofiler)

Jag blir uppriktigt arg och ledsen nar jag ser nagot som detta. Jag pastar verkligen inte att jag erkanner pedofili som nagot normalt eller pastar inte heller att det ska accepteras. Men dessa manniskor lider utav en svar psykisk storning.

Nationalencyklopedin säger följande om pedofili:
"Psykisk störning där en vuxen upplever sexuell dragning till barn."

Rent biologiskt sa ar detta nagot som gar att forklara. Missforsta mig inte nu bara. Den primitiva delen av hjarnan(ocksa kallad reptil-hjarnan) ar den delen som styr bland annat ...
Födointag, Flykt, Försvar och Fortplantning. Det sags dessutom att det ska vara mer eller mindre oforandrad sedan stenaldern. Tyvarr har jag inget direkt underlag for det, dar jag sitter just nu. (Delvis for att jag bor i ett land med ganska stor cencur.) Alder ar kopplat till fertilitet och det ar en av andledningarna till att manga(unga, aldre) drars till man/kvinnor i 18-25 ars aldern. Nar en manniska blir klassificerad som pedofil sa innebar det att kom har gatt over gransen som anses vara normalt. Det vill saga nagon som ar forpubertal. Det behover inte vara en 50arig singel man som manga tanker sig, utan aven 16-aringar kan bli klassade som pedofiler.

Titt som tatt blir jag inbjuden till olika grupper pa facebook som ar kopplade till pedofili. Jag avbojer alltid. Jag kanner alltid avsky varje gang jag tittar in pa sidorna for att se vart dom star. Det ar alltid hat & manga ganger personangrepp och dodshot till hoger och vanster. Och det far mig att ma illa.
Jag har alltid haft en lite annorlunda syn pa hur man ska behandla brottslingar och pedofiler ar inget undantag. Att infora dodsstraff och hoja straffen ar inte ratt satt. Liza Marklund skrev en valdigt bra kronika om detta pa Expressen, den 1 november. Jag sager snarare korta straffen och skapa mer medvetande om hur man ska behandla det. Mats Von Dolwitz skriver i gruppen Debattera uthangningen av sexualbrottslingar: "Det finns enligt SCB 1435137 minderåriga barn i Sverige i skrivande stund och 0.5% av dessa kommer alltså eller har redan utsatts för ett sexualbrott." Vad som kan tillaggas ar aven att enbart 5% av alla domda pedofiler far aterfall. Alla som blir domda for sexualbrott ar inte heller pedofiler. Ett exempel ar John Devoy som efter att ha blivit domd mot sitt nekade efter att en 14-arig flicka i omradet dar han bor anmalt honom for att ha gjort flera narmanden. I dessa register finns t.ex, blottare och 16-aringar som doms for att ha haft sex med sina 14-ariga parters. Manga av dessa personer finns kvar i registerna i hela sina liv.

Det ar inte bara sexualbrottslingarna sjavla som hamnar i stralkastarna utan aven dess familjer, deras fruar/man, barn.. Barn blir mobbade och utstotta, deras partners forlorar vanner och jobb. Detta resulterar bara i mer problem. En sexualbrottsling som kommer ut ur fangelset/fran sin behandling(liksom alla brottslingar) har svarare att anpassa sig till samhallet och har storre risk for aterfall om dom inte har en familj/vanner som kan stotta och mojligheten till att kunna fortsatta sitt liv(med jobb m.m). Det okar bara hatet och i varsta fall blir folk galna och ger sig ut pa jakt efter folk som ar registrerade som kanske har skott sig i manga ar. 9 augusti skrev Expressen om James White tillslut begick sjalvmord efter att en lynchmob stormade han & hans familjs hus.

Jag klickade mig in pa bloggen Tanorsmorsa tidigare idag & forstod att hon hade medverkat i Insider om just detta amnet. (Om jag forstod det hela ratt, sag ju sjalv inte programet av forstarliga anlednigar..)
Hon skriver manga vettiga anledningar varfor uthanging ar fel vag att ga i hennes inlagg

Häng ut dom jävlarna, så ska dom få se på förnedring…


Hon drar mycket bra och vettiga paralleller till hur barn till en pastadd pedofil/pedofil tar skada av detta. Hon har utlovat fler inlagg i samma amne som jag garanterat kommer folja.

Som jag forstod sa har gruppen

Visa pedofilers identitet , vi som vill skydda våra barn!

blivit polisanmald av nagon och att personen som driver sidan har blivit uppringd av polisen som holl i arendet for att bli informerad om det. Dessutom informerade aven polisen om att det inte skulle ga vidare i med att alla asikter som uttrycks pa sidan gar under yttrandefriheten. Jag kan verkligen inte hall med om det. Hur kan man inte valja att undersoka en sida med over 43.000 medlemar dar det skrivs saker som;

Nej Mona den intima delen ska skäras av så att dom inte skulle kunnat göra det mer men så jag tycker, (Maria Berglund)

Självklart ska deras identitet visas!! Så att dom verkligen fattar att man inte rör barn !!! GRRRRRRRRRRRRRR!!!!!!!!!!!
!!!!!!!!! (Annika Paulsén)

Bränn dom på bål, sakta sakta...eller bind dom efter bilen nakna och kör sakta på grusväg tills inget finns kvar.. (Bert Andreasson)

Men ja vet inte. Det kanske bara jag som inte anser att det ar okej att skriva sa?

Avslutningsvis vill jag bara saga en sak. Jag kanner inget hat mot pedofiler. Jag kanner avsky, saklart men jag tycker ocksa synd om dom. Jag kanner for dom som lider av denna hemska och sjuka psykiska sjukdom. For dom som lever med detta och gor att for att inte leva ut sina fantasier, for dom som utan behandling och tyvarr bojer sig och faktiskt ror ett barn. Klart kanner jag for alla dessa barn och ungdomar som blir drabbade. Men man maste trots allt minnas att dessa manniskor ar.. Just manniskor. Och dom fortjanar inte att bli uthangda. Folk borde sluta lagga sin energi pa sitt hat och istallet lagga sin energi pa att jobba tillsammans med andra att hitta en losning pa detta. Ett bra, fungerande satt att hjalpa dessa sjuka manniskor att bryta sitt beteende och sina tankar.

Kommentarer
Postat av: josefin

mycket bra tess, mycket bra. jag har ganska stor kunskap i just det ämnet, gjorde ett stort arbete om det i skolan för några år sen (både på gymnasiet och sen i sollefteå) och jag avskyr när folk bara spottar ur hat. det hjälper ingen lixom. vi måste skapa en trygghet så att folk som lider med detta vågar be om hjälp, innan de tar ut sina fantasier. det är en sjukdom och måste behandlas som det. de personerna måste våga söka hjälp, utan rädslan att de ska stenas när de går utanför huset.

2009-11-12 @ 13:34:24
URL: http://josefinerlin.blogg.se/
Postat av: Anonym

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5807878.ab



Den här damen säger att pedofili INTE är en sjukdom, utan en läggning.

Men det är skitsamma tycker jag. Ta bort skiten.

2009-11-12 @ 13:54:49
Postat av: Tonårsmorsa / Fatou

Bra inlägg. Ja, det väcker alltid heta känslor att diskutera detta med sexuella övergrepp och pedofili och jag tycker det är bra att försöka hålla huvudet kallt och försöka tänka på konsekvenserna av att hänga ut pedofiler. Inte bara för den uthängda, men även för den som blivit utsatt och bådas familjer och även i ett större samhällssammanhang! Jag har skrivit en hel del om detta ämne i min blogg. Du kan gå in och söka på pedofil eller liknande, så får du nog ganska många träffar:



http://tonarsmorsa.se/?s=pedofil&search=



Missa inte heller debatten som pågår inne hos TheWitch just nu:



http://thewitch.se/2009/11/07/jag-fortatter-stolt-vara-en-olamplig-morsa/



Tack för ett bra inlägg.

2009-11-12 @ 14:04:16
URL: http://tonarsmorsa.se
Postat av: Therese

Svar till Anonym:

Nu har jag ingen mer utbildning i psykologi an psykologi A sa jag kan inte saga vad som ar ratt eller fel. Men personligen sa skulle jag inte klassa pedofili som en laggning. Jag tror att det ar en psykisk sjukdom och inte heller ar nagot som man valjer. Det kan vara nagot genetisk eller annt oforklarligt som "orsakar".

2009-11-12 @ 14:20:18
URL: http://trollungeidubai.blogg.se/
Postat av: Therese

Fatou: Kul att du uppskattade inlagget. Sitter fortillfallet faktiskt och kollar runt lite pa din blogg. Laste precis klart ditt inlagg dar du tar upp dina egna erfarenheter(Skjut inte min pedofil). Och tack for tipset, The Witch, ska verkligen se vad som pagar dar!

2009-11-12 @ 14:22:03
URL: http://trollungeidubai.blogg.se/
Postat av: Kenny Lengrell

Hej, jag är en av de som motarbetade allt hat, hotande och förtal på gruppen i fråga. Det slutade med att jag blev mordhotad och till slut blockad av admin för att jag (som de så fint vill kalla det) retade upp den stora massan !?



Jag har själv gjort valet att citera mycket värre saker som folk har sagt under det senaste dygnet på vår grupp: "Debattera uthängning av sexualbrottslingar" Ta gärna en titt.

2009-11-12 @ 15:59:46
Postat av: Anonym

Ett VÄLDIGT BRA inlägg. Jag håller med dig och förstår din synvinkel. Hat är ingen lösning på problemet snarare ett enkelt sätt att för stunden döva och slå av. Samtidigt som jag förstår att man vill skära kuken av den som rör ens barn så vet jag att det inte är lösningen.



Men vad är lösningen? Ta exempelvis pälshandeln och köttindustrin som ligger mig varmt om hjärtat. Att bara få en enstaka "frisk" person att ta ställning i en så självklar fråga enligt mig. Det tar lång tid, vi talar om år. Jag jämför inte men det ligger något i det. Vi är alla så olika och behöver bearbetas på hundra olika sätt. Det kanske är där problemet verkligen ligger. Hos oss "friska".



KRAMAR

2009-11-12 @ 23:31:58
URL: http://www.metrobloggen.se/ellinoradolfsson
Postat av: Julia Swalander

Hej vilken fin blogg du har:) Jag tänkte be dig om en liten tjänst, för det är såhär..

Min pojkvän och jag bor ca. 4timmar ifrån varandra, och för att komma till varann så reser

vi med Swebus. Och nu är vi med i en tävling där vi behöver just Din hjälp för att kunna

vinna dethär.. Det vi tävlar om är fria resor hela vårterminen.

Genom att bara klicka på länkarna och sedan trycka på "Rösta upp" knappen, så har du hjälpt oss.

Detta tar inte ens en minut, men det betyder så mycket mer!



http://www.studentresan.swebusexpress.se/?page_id=2&mid=49

http://www.studentresan.swebusexpress.se/?page_id=2&mid=54



Ha en bra kväll!♥

2009-11-12 @ 23:37:41
URL: http://juliaswalander.blogg.se/
Postat av: Z A N D R A :)

sv: kul att du är med! :D

allt bra?

2009-11-13 @ 09:04:24
URL: http://decevven.blogg.se/
Postat av: Daja

vad roligt att det finns en engelsk variant på nattensmess =) visste jag inte =)

2009-11-13 @ 16:12:58
URL: http://daja.blogg.se/
Postat av: pappa

helt ärligt. kom igen när du själv drabbas av dessa i dina ögon "stackare"



fy fan



men man gör väl det som behövs för att få läsare till sin blogg

2009-11-13 @ 19:37:40
Postat av: Johannes

Hej Theresé!

Såg att du blivit länkad på "Visa pedofilers identitet"-gruppen som jag numera är bannad ifrån för att fört liknande resonemang som ovan.

Jag hade redan läst ditt blogginlägg innan det och håller med dig till fullo. Skrev för ett tag sedan även ett väldigt snarlikt inlägg i min blogg.



Väldigt synd och skamligt att se att du blir trakasserad av medlemmarna i denna grupp på samma sätt som vi blev.



Vi får väl helt enkelt försöka föra en nyanserad debatt på ett annat plan, där man slipper bli påhoppad och kallad diverse kränkande skällsord.



Mvh

Johannes Sparén

2009-11-13 @ 19:44:50
URL: http://jesusandpals.blogg.se/
Postat av: paula

jag tycker det är riktigt vidrigt av dig att publicera namn på personer som inte tycker som du gör. Har du frågat de om det är ok att du gör så? Du vill inte hänga ut pedofiler men du drar dig inte för att hänga ut hederliga människor som uttrycker sitt hat mot de som torterar barn coh spräcker de både psykiskt och fysiskt!!! Man undrar ju vilken typ av person DU är! Du råkar inte händelsevis inte rösta på socialdemokraterna?? Tror inte att du har så mycket livserfarenhet och är väldigt naiv med dina åsikter.

2009-11-13 @ 20:29:46
Postat av: Martien

Är du en pedofil? Ska nog forska om du har barn och sen be socialen göra en granskning på vad som händer i erat hem

2009-11-13 @ 20:32:18
URL: http://google.se
Postat av: Therese

"Kenny Lengrell": Tack for din kommentar. Jag har tittat lite pa den sidan och tyvarr ar det trots allt lika mycket smutskastning dar med. Ingen vettig konversation. Det ar synd att folk inte kan lagga kanslorna at sidan och bara lugnt och sansat disktuera. Men tyvarr gar det inte. :(



"Pappa": Mina egna erfarenheter har inget med mina asikter att gora. Om jag sjalv har blivit drabbad eller inte, ar nagot som jag vill halla for mig sjalv. Och det finns manga med erfarenheter som haller med mig i detta amne.



"Paula": Jag tycker inte att det ar vidrigt. Detta ar manniskor som publikt har uttryckt deras asikter och jag ser inget fel i att lanka till deras internet konto som dom har anvant for att yttrycka sig. Om dom personligen anser att dom inte vill vara lankade sa ar det bara att ta kontakt med mig sa bryter jag lanken.

Jag tycker att jag rent generellt ar en ganska trevlig manniska, tackar som fragar.

Jag rostade inte i forra valet och socialdemokraterna var inte heller mitt val om jag skulle ha gjort det, tack for intresset.

Livserfarenhet. Hm. Ja vet inte, jag skulle nog vaga pasta att jag har varit med om mer pa mina korta levnadsar an vad vissa har gjort i hela sitt liv. Och jag tycker inte att det ar naivitet. Sedan finns det inga bevis om att antalet sex-brott(pedofili-artat eller ej) har minskat sedan Megans Law intradde i USA. Min naivitet har mer med att gora att jag tar mig tiden att lasa pa och inte bara agerar enligt kanslor och impulser.

2009-11-15 @ 07:25:44
URL: http://trollungeidubai.blogg.se/
Postat av: Johannes

Haha, ja herregud jag ser det (att du blivit anmäld). Schyssta grunder de hade för anmälan också, att du har länkat till en öppen internetsida och citerat folk som redan utgett sitt namn där.. Jag kan inte annat än le.



Ser också att lite av samma skara som kommenterat mitt inlägg har kommenterat här, och jag kan ju tyvärr säga att jag inte är förvånad.



Fun fact är att jag trodde "pappa" var min faktiska pappa, eftersom han brukar kommentera ibland med samma signatur. Så jag tänkte; "Nej, nu jävlar!".

Var precis i färd med att ta upp telefonen när jag insåg att så inte var fallet. :-)



Tycker för övrigt att din blogg är trevlig, så jag länkar till den från min om det går bra för dig?



Ha det bra!



Mvh

Johannes

2009-11-15 @ 20:12:06
URL: http://jesusandpals.blogg.se/
Postat av: Tonårsmorsa / Fatou

Ser att du blivit anmäld. Det är lustigt att folk först tror att de kan ösa ur sig precis vad som helst på nätet, men ändå att det bara ska kunna läsas av en utvald skara. Självklart kan det man säger länkas vidare och vad gäller bloggar, så är ju det ett av huvudsyftena. Att man länkar och citerar. Jag tycker det skulle ha varit mycket värre om du hade citerat, men låtit bli att länka.



Det är ju så nätet funkar.



Jag är däremot ganska ledsen över att man inte kan debattera även ämnen som väcker starka känslor, på ett sakligt sätt, utan att använda sig av hot, personangrepp och liknande, i stället för att använda sig av saklig argumentation och liknande. Jag har haft en trist debatt själv idag i den här frågan i mitt gamla inlägg:



http://tonarsmorsa.se/2008/11/21/hang-ut-dom-javlarna-sa-ska-dom-fa-se-pa-fornedring/#comment-20136



(Kommentarerna längst ner)



Det verkar tyvärr omöjligt att föra denna debatt sakligt. Om man försöker se det ur en demokratisk och saklig väg, så kallas man konstant "pedofil"/"pedofil-älskare" eller liknande tillmälen och jag är jäkligt trött på det. Varför har man så svårt att diskutera sakfrågan? Jag får en känsla av att man inte har några sakliga argument och att det endast är upprörda känslor som styr och då kan förstås debatten aldrig bli saklig och ett utbyte av ord i all välmening! Tyvärr!

2009-11-15 @ 23:06:00
URL: http://tonarsmorsa.se
Postat av: Anonym

asså paula är du själv pedofil eller? och vadå socialdemokraterna vafan har dom med saken att göra? äckliga bortskämde "vuxna" snorunge

2009-11-18 @ 22:13:25
Postat av: Therese

Till Anonym:

Personliga pahopp framjar ju inte direkt budskapet. Och att dessutom gora det anonymt ar bara fegt.

2009-11-19 @ 06:20:12
URL: http://trollungeidubai.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

And don't forget! - bloglovin
Trackback
RSS 2.0